torstai 24. marraskuuta 2016

Opettajallakin on työaika

Minä romahdin marraskuussa. Ei mitään kovin draamaattista. Ikävä krooninen kipuvaivani uusiutui ja aloin pelätä työkykyni menettämistä. Tilasin ajan työterveyshoitajalle. Koko tapaamisen ajan minä itkin.

Kuluva vuosi on ollut minulle äärimmäisen raskas. Olen joutunut luopumaan monesta asiasta. Olen menettänyt molemmat vanhempani, äitini sairastui muistisairauteen ja isäni menehtyi elokuussa. Sitä ennen autoin heitä heidän arjessaan. Omassa perheessäni ja ystäväpiirissäni on ollut sairauksia. Olen ollut taloudellisesti tiukemmalla kuin aikaisempina vuosina. Koen, että nykyisillä resursseilla minulla ei ole mahdollista tehdä työtäni niin hyvin kuin haluaisin. Ja kaiken tuon päälle pelko työkyvyn menettämisestä kovien kipukohtausten vuoksi.

Taksvärkkiperjantaina koulussa minä itkeskelin. Esimieheni kehotti minua lepäämään kunnolla seuraavan viikonlopun. Sen teinkin. Levänneenä aivot alkoivat taas toimia. Päätin, että alan oikeasti seurata työaikaani enkä tee ylimääräistä työtä.

Miten opettajan viikottainen työaika lasketaan? Meidän palkkammehan maksetaan opetustuntien ja mahdollisten lisätehtävien mukaan. Päädyin noudattamaan Matti Hellströmin kaavaa, joka löytyy täältä.

Laskin oman viikkotyöaikani näin:

Opetusta 19 tuntia + luottotyöaikaa 9,5 tuntia + YT-aikaa 3 tuntia + TVA-lisällä kustannettava erityistehtävä 2 tuntia = 33,5 tuntia.

Mikäli annan tukiopetusta, josta saan erillisen korvauksen, lisään sen tuohon viikkotyöaikaan.

Päivittäinen työaikani on 6 tuntia ja 42 minuuttia. Minulla on päivittäin opetusta 2-6 tuntiin, joten joka päivälle jää myös runsaasti aikaa muulle työskentelylle. Kirjaan työhön käyttämäni ajan tarkkaan ylös. Koska tiedän, kuinka paljon minulla on seuraavana päivänä aikaa käytettävänä, minun on helppo jättää työt kesken ja jatkaa seuraavana päivänä.

Olen nyt kirjannut työaikaani noin kaksi viikkoa. Se on tuonut ryhtiä työntekoon. Kirjaan ylös tehtävät työt ja teen ne systemaattisesti. Jokainen päivä on erilainen. Nyt huomaan hyvin, kuinka hektistä työni on. Joinakin päivinä ehdin levätä ainoastaan yhdellä välitunnilla noin 10 minuuttia. Viime perjantaina olin ihan hämmentynyt, kun minulla oli kesken päivää 40 minuuttia vapaa-aikaa. Tuona päivänä kokonaistyöajakseni tuli 7 tuntia 42 minuuttia ja olin koululla klo 8-17. En siis laske työajakseni pelkkää koululla oleskelua vaan ainoastaan ne  hetket, jolloin oikeasti teen jotain työhöni liittyvää.

Tapaan tänään työterveyshoitajan uudestaan. Tänään paneudumme tarkemmin työssäjaksamiseen. Tässä tapaamisessa minua tuskin enää itkettää.

Tapaaminen on kello 10. Ajattelin tehdä kotona töitä 42 minuuttia ennen tapaamiseen lähtöä. Tapaamisen jälkeen minulla on kolme tuntia opetusta ja sen jälkeen aion käyttää kolme tuntia kirjoitelmien ja muiden tehtävien tarkastamiseen ja lähteä sitten hyvillä mielin kotiin viettämään vapaa-aikaa ja lataamaan akkuja seuraavaa päivää varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti