tiistai 16. heinäkuuta 2013

Vapaamatkustaja

Nyt seuraa nolo paljastus: Olen tieten tahtoen vapaamatkustaja. Olen asunut 13 vuotta samassa vuokratalossa enkä ole kertaakaan osallistunut talkoisiin tai edes asukastoimikunnan kokouksiin. Tiedän, että se on törkeää lepsuilua ja vastuuttomuutta. Minä en vain halua osallistua niihin. Kun asuu kerrostalossa näin lähekkäin 38 muun perhen kanssa, haluaa säilyttää tietyn etäisyyden. Se on minun luontoni. 

Tänään kellarin ovilla tuli vastaan edes asukastoimikunta-aktiivi. Edellisenä päivänä oli ollut kuulemma kokous, jossa oli ollut lynkkausmieliala. Asukastoimikunnan toimihenkilöt olivat saaneet haukut päällensä. Siellä oli kuulemma saaneet kuulla kunniansa myös minun ja muutaman muun perheen lapset. Ovat kuulemma uhkailleet muita. No, onhan tässä selvitelty mm. maastopalon sytyttämistä ja rikkoutuneiden rattaiden varaosien hankintaa, koska oma poikakin oli ollut taas porukoissa mukana. Joistakuista on jostakin syystä kiva kaataa pahaa oloa syyttömien niskaan. Miten jollekulle voi tullakin mieleen purnata talon lasten käytöksestä asukastoimikunnan jäsenille? 

Toimin nuorena likkana aktiivisesti urheiluseurassa. Noina vuosina opin, miten yhdistysten johtokunnissa toimitaan. Katselin sivusta touhua muutaman vuoden ja kun en enää voinut sietää sitä omien etujen ajamista ja kähmintää, avauduin, poltin sillat kunnolla takanani ja päätin, että jatkossa pysyn kaikesta järjestötoiminnasta erossa. Tuossa päätöksessä olen aika hyvin pysynytkin. 

Vapaamatkustajille on olemassa tietyt kirjoittamattomat säännöt. Jos ei ota osaa mihinkään toimintaan, ei pidä myöskään muiden toimintaa arvostella. Vapaamatkustaja on tärkeää noudattaa mahdollisimman hyvin yhteisiä sääntöjä, huolehtia siitä, että ei aiheuta muulle yhteisölle haittaa tai vahinkoa ja kantaa vastuunsa kaikesta aiheuttamastaan häiriöstä tai vahingosta. Meidän pojat ovat siivonneet talon ulkoseiniä ja pesseet sylkeä hissin seinästä. 

Luonteeni tuntien minun on järkevää jatkossakin asua kerrostalossa vuokralla. Tuskin minusta vanhoilla päivilläkään tulee innokasta pihatalkoolaista tai taloyhtiön kokouksissa istujaa. Aion edelleen huolehtia siitä, että minun ja perheeni elintavat eivät häiritse muita asukkaita. Se olkoon minun panokseni tämän yhteisön asumisviihtyvyyteen. 


2 kommenttia:

  1. Itse olen yhdistysaktiivi. Koen voivani vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin yhdistystoiminnan kautta. Kuulun sekä taloyhtiömme asukasyhdistyksen hallitukseen että lastemme päiväkotiyhdistyksen hallitukseen. Molemmissa olen luottotehtävissä. Meillä tosin molemmat, sekä asumismuoto että päiväkodin toiminta, edellyttää asukkaiden/vanhempien osallisuutta. Vaikka näin onkin, on näissäkin paljon vapaamatkustajia. Hiukan koen ärsyttävänä sellaisen, että hallitukseen on monella kova hinku päästä mukaan ja kauden alussa suunnitellaan kovasti kaikenlaista, tosipaikan tullessa ei olla kuitenkaan valmiita tekemään töitä yhteisen asian hyväksi. Itselläni on nuoresta aikuisesta asti ollut eräänlaisena johtoajatuksena seuraava; "on aika turha valittaa asioista, jollei ole valmis tekemään mitään niiden hyväksi".

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi, Hely.
    Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla. Jos toimintaan mennään mukaan, siihen myös panostetaan. Jos aika eivätkä rahkeet riitä, silloin on syytä pysyä syrjässä.

    No, olen minäkin vähän lipsunut. Olen tällä hetkellä huoltajana jalkapallojoukkueessa ja poikani koulun vanhempainyhdistyksessä. Niissä pyrin antamaan oman panokseni sataprosenttisesti.

    VastaaPoista