tiistai 30. heinäkuuta 2013

Arjen apuvälineet

Työt alkavat ensi viikolla ja lasten koulu sitä seuraavalla. Kahden viikon päästä meillä kaikilla on aikataulut, jonka mukaan lähdetään aamulla ja tullaan iltapäivällä. Arjen pyörteessä oman ajan varaaminen esim. liikuntaharrastukselle vaikeutuu huomattavasti. Olen nyt tottutunut kuntoilemaan säännöllisesti koko kesän ajan, mutta edellisten vuosien kokemuksella tiedän varsin hyvin, että viimeistään lokakuussa Heiaheiaan alkaa kertyä nollaviikkoja. Oman ajan löytyminen on siis priorisoitava vaikka kuinka olisi muka kiirettä ja touhua.

Kesän aikana olen ilolla pannut merkille, että ostosreissuilla ei kauppakasseihin ole eineksiä juurikaan pakattu. Kesällä on ollut aikaa kokkailla tuoreista raaka-aineista. Arkihulinassa yksi turhauttavin askare on miettiä väsyneenä töiden  jälkeen marketissa, mitä ruokaa illalla syötäisiin. Siksi olen aika ajoin pyrkinyt suunnittelemaan viikon ruuat etukäteen sunnuntaisin. Tätä yritän nyt noudattaa koko syksyn. Tavoitteena olisi miettiä viikolle kolme isompaa ruokaa, joita syödään ehkä parinakin päivänä peräkkäin. Sitten valitsen esim. Pirkka- tai Kotikokki-sovelluksesta jonkun mukavan reseptin. Näiden sovellusten hyvä puoli on myös se, että ne muokkaavat automaattisesti ostoslistat valmiiksi. Kauppalappu löytyy puhelimesta ja sen voi tarvittaessa lähettää vaikkapa puolisolle, jos on hänen vuoronsa käydä kaupassa.

Ainoa kalenterini minulla on puhelimessa. Käytän Googlen-kalenteria ja android-puhelimessa siihen yhteensopivaa aCalendar-sovellusta. Merkitsen kalenteriin ylös työlukujärjestykseni, kaikki omat ja lasten sovitut menot sekä ateria- ja liikuntasuunnitelmat. Kalenteria tuo kummasti ryhtiä arkeen. Minä koen sen helpottavana, että minun ei tarvitse joka päivä käyttää energiaa sen miettimiseen, mitä ruokaa perhe kulloinkin syö tai huvittaisikohan minua juuri tänään lähteä lenkille vai kuntosalille.

Yksi asia minun pitäisi vielä saada jotenkin fiksusti organisoitua. Siivoaminen. Tällä hetkellä minun ei tarvitse koskaan viedä roskia, tyhjentää tai täyttää tiskikonetta eikä siivota poikien huoneita. Mutta tämänkokoisessakin huushollissa ylläpitosiivousurakkaa riittää joka päivälle.

Eräs ystäväni pohti Facebookissa siivouslukujärjestyksen laatimista. Tällaiselle organisointifriikille se voisi olla ainoa toimiva tapa. Pitääkin laittaa asia kunnolla pohdintaan. Nyt en ehdi sitä miettiä, sillä kalenteri muistutti, että on aamulenkin aika. Ulkona on aikas harmaata ja kosteaa, mutta onneksi minun ei tarvitse sitä nyt jäädä pähkäilemään, vaan mennä reippaasti vetämään sadekamppeet päälle ja sännätä metsään.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti