lauantai 20. elokuuta 2011

Vertaistukea ja aggressionhallintaa

Olipas mielenkiintoinen ja virikkeellinen viikko!

Tiistai-iltana kävin nepsy-lasten vanhempien vertaistukiryhmässä. Ryhmä on tarkoitettu niille vanhemmille, joilla itsellään on nepsy-lapsi ja jotka myös työssään kohtaavat erityislapsia. Meitä oli paikalla viisi äitiä, yhtäkään isää ei ollut mukana. Olisi toivottavaa, että myös miehet löytäisivät paikkansa tällaisissa ryhmissä.

Nepsy-perheessä ei voi välttyä tunteiden ilotulitukselta. On ihanaa kuulla, että muillakin perheillä on koko skaala käytössä, niin lapsilla kuin vanhemmillakin. Vertaisryhmän parasta antia on se, että uskaltaa puhua myös vaikeista asioista, koska tietää, että muut ymmärtävät ja pystyvät samaistumaan. Nepsy-lapsen vanhempana kaikki ylevät ajatukset omista kyvyistään kasvattajana ovat joutuneet niin moneen kertaa koetukselle, ettei tulisi mieleenkään alkaa neuvoa ketään eikä kyseenalaistaa toisten tekemiä ratkaisuja. Silti näistä tapaamisista saa paljon hyviä käytännön vinkkejä omaan arkeensa. Tällaisia vertaisryhmätapaamisia olisi hyvä järjestää myös kouluille oppilaiden vanhemmille.

Keskiviikkona kävin kuuntelemassa Raisa Cacciatoren luentoa aggressiokasvatuksesta. Tilaisuus oli osa Tampereen Nepsy-hankkeen "Miten tukea lasta ja nuorta" -luentosarjaa. Cacciatore kertoi havainnollisesti aggression 18 portaasta, jotka kuuluvat jokaisen yksilön kehitykseen. Aggressiossa on kyse vahvoista tunteista, joita lasten ja nuorten tulisi oppia tunnistamaan ja hallitsemaan. Porrasmalli kuvaa lapsen ja nuoren kehitystasoja ja sitä, millaisten tunteiden ja tuntemusten kanssa lapsi ja nuori kulloinkin painiskelee.

Tilasin Aggression portaat -kirjan heti keskiviikkoiltana ja sain sen jo perjantaina postissa. Kirja on on tarkoitettu opettajille ja sen avulla voi suunnitella omille opetusryhmilleen sopivia oppitunteja aiheesta. Kirjan mukana on cd, jossa on valmista oppimateriaalia. Tunteet ja niiden hallinta sopii oikein hyvin alkusyksyn kirjoitustöiden teemaksi ja ne palvelevat loistavasti mm. KiVa-koulun tavoitteita.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti